Pages

Sunday, January 12, 2014

Mengenal diri dan Allah

Alhamdulillahirabil a'lamin. Bismillahirrahmanirrahim. Sudah lama rasanya kita tidak bicara hal Allah. Mari kita duduk memikirkan sekejap akan Allah..akan kekuasaanNya.. kehebatanNya..agar kita tidak lupa akan Dia..agar kita tidak ditinggalkan Dia.
Banyak cara kita belajar dan mengenal Allah.. sifat 20, Syahadah, Martabat 7, ilmu mati..melalui pelbagai tarikat yang wujud di serata bumi.. semuanya adalah jalan menuju Allah..Allah yang hanya satu!

Hebatnya ulama kita terdahulu.. membawa kita kepada Allah dengan menyusun pelbagai cara dan jalan agar kita kenal siapa itu tuhan kamu, yakni Allah.
Allahu rabbi, bagaimana mungkin saya yang serba tidak tahu ini ingin mengajak anda semua pergi kepada Allah. Kitab-kitab hebat karangan ulama besar sudah cukup untuk kalian dan kita semua tahu, faham dan kenal siapa diri kita, siapa Allah.

Bagaimana jua jalan dan cara kita menuju Allah, yang pasti fahamkan bahawasanya diri kita hamba adalah selamanya HAMBA Allah. Tidak akan sesekali duduk bersama Allah atau menjadi 'ana al haq'. Aku Allah hanya begema dijiwa kerna roh qudsi itu adaNya tesembunyi di dalam. Tidak akan mungkin bisa jasad menyatakan keberadaan Allah pada bibir jasad. Roh dan jasad tidak mungkin besatu untuk masuk ke qurbah Allah.

Ini yang saya perhatikan pada kebanyakan yang mereka yang mendalami ilmu tauhid. Lupa untuk turun pijak ke tanah apabila baru saja cuba-cuba belajar mengepak kan sayap. Yang akhirnya, jatuh rebah menjadi sukar untuk bangun berdiri.

Feqah |syariat, Tauhid/usululluddin |hakikat , Tasawwuf |tarekat.
Kurang salah satu antara 3, tempanglah langkah kita.
Jalan tanpa kepala, tak nampak jalan. Jasad yang tak berkaki, tidak mungkin boleh melangkah.
Tanpa bekal di dada, untuk apa kita berusaha mencari jalan untuk mengorak langkah?

Untuk apa mencari Allah jika tiada apa untuk dipersembahkan..
Apa jua cara untuk mengenal Allah, usah gelojoh untuk lekas sampai.  sentiasa memohon agar kita tetap di bawah pimpinan Nya. Dan percaya lah, jika kita di jalan yang benar menuju Allah. Allah akan lindungi dan memimpin kamu sehingga sampai ke hadratNya walau bagaimana jua jalan yang kamu ambil. Hanya satu iktikad yang perlu diletakkan dalam hati iaitu kamu tetap HAMBA Allah selamanya.

No comments:

Post a Comment