Pages

Thursday, November 7, 2013

KOSONG - nafi & isbat

Kosong. Allah itu bila di akhir perjumpaan kosonglah kita.. Hilangkan ke'aku'an diri. Itulah titik akhir adanya Allah taala.
Dari kosong kita datang, pulangnya kita ke hadrat Nya juga kosong.
Segala-galanya hak Allah taala.. tiada apa-apa walau sehelai rambut adalah hak kita. Usah sesekali mengaku kita empunya tubuh kerna itu hanya akan membuat kita makin lupa asal diri. Keluarkan kembali kenalkan diri kita pada ruh yang satu. Carilah jalan satukan kembali ruh dengan tuanNya. Maka dengan itu, segala persoalan diri dan tuhan akan terungkap.

Dunia ni sekadar pentas mainan budak tadika.. puas kita seronok berseloka, pulang ke rumah tidur keletihan menanti esok berulang tiba..seronok.. tiada apa yang perlu di beratkan fikiran.

Hilangkan kekhuwatiran dalam diri, pulang pada Allah dalam keadaan tenang. Kekusutan yang ada tinggalkan! agar bekas bekalan kosong di isi dengan Nur Allah. Lapangkan dada, kosongkan fikiran, sucikan hati agar Allah dapat mengisi ruang yang ada dengan ilmuNya.

Kekhuwatiran kekusutan itu di andaikan buah mangga masam yang kita makan, walaupun masam kita tetap terus makan sehingga puas, bila mulut cukup terasa dengan masam hingga tak termakan lagi, kita henti dengan kelegaan tanpa rungutan dan serik. Dan berharap nanti dapat di jamah lagi.. Begitulah nikmat rasa yang Allah taala beri, walaupun masam tetapi menjadi kesedapan bagi yang tahu merasa nikmat. Itulah kasih sayang Allah..

Dengan berbaik sangka pada Allah, segalanya akan jadi manis. Ketentuan Allah itu TIDAK PERNAH ADA yang sia-sia. Walaupun seekor kuman tentu ada kebaikannya. Apatah lagi kita manusia yang berakal, Sejahat mana pun kita, jika kembali pada Allah, kita tentu akan dimuliakan oleh Nya.. tetapi, kembalilah dengan ikhlas. Ciptaan Allah itu tetap hebat dan yang terbaik.

Kamu manusia, apa kamu fikir kamu sudah cukup beriman, wah hal kamu belum lagi diuji. Ujian itu kata Allah dapat meningkatkan iman kamu.. Jangan marah, jangan merungut jika di uji.. senyumlah. Khabaran ilmu dari Allah adakalanya suatu ujian untuk dekatkan diri padaNya.

Akhirkan setiap ceritera yang di mulakan dengan berbalik kepada Allah, maka segalanya akan selesai.. kebaikan itu tetap hak Allah. Salahkan diri kita agar ada kebaikan dari Allah. Jangan sia-sia kan apa yang Allah bagi, peluang, masa dan ruang walaupun hal itu amat tidak suka pada rasa kita.

AnNur# Rasa sunyi tanpa sakit, rasa sedih tanpa ujian, rasa takut jika terpaksa berkata demi hak Mu.
hukumlah aku Ya Allah..

No comments:

Post a Comment