Pages

Saturday, June 7, 2014

Kebetulan vs Takdir

Allah menghapus apa yang Dia kehendaki dan menetapkan apa yang Dia kehendaki dan di-sisiNyalah terdapat Ummul Kitab (Lauh Mahfuzh), (Ar-Ra'ad:39)

Kebetulan yang ditakdirkan tentunya akan menjadi sesuatu kemanisan. Manakala takdir yg di tentukan pastinya menjadi satu ketetapan. Rahsia yang disembunyikan akan pastinya akan dibongkarkan. Kejujuran yang di nyatakan pastinya akan dapat balasan. Allah itu satu, tiada lagi ungkapan.
Kebetulan boleh jadi satu perancangan, Kebetulan juga adalah satu rencana Allah atas doa dan kebaikan dan ihsan Allah. Takdir adalah satu perkara yang perlu di jalani, di lahirkan, diikuti setelah ia menjadi satu ketetapan. Tiada yang dapat diubah.. Itulah kehidupan yang telah ditulis.. Hanya perlu menunggu ianya terjadi tanpa perlu apa jua perancangan. Itu adalah konsep redha yang perlu setiap kita terima setelah berdoa dan tawakal. Namun banyak dari kita cuba untuk mengubah takdir Allah mengikut corak nafsu masing-masing. Kata nya orang alim itu mengukir, Orang Arif itu membersih. Pilihlah di mana duduknya kita, kerna tingkatan nafsu antara keduanya pasti berbeza dalam menerima takdir dan kebetulan Allah.

No comments:

Post a Comment