Pages

Thursday, April 11, 2013

Istana hinggap, jalan-jalan sufi..

Tiba masa dan ketika, aku kena berpisah dengan dunia khayalan ini.. perjalanan abadi harus aku teruskan..persinggahan demi persinggahan langkahku atur.. inilah hidupku seorang musafir yang berkelana di tanah gersang. Aku tinggalkan pondok singgah yang bisa saja menjadi istana mewah..jihad kecil anak gadis seorang lelaki usang yang menanti penuh harapan.. segala tindak tanduk kerana Allah sudah tentu menjadi ibadah. Namun, sebagai hamba, seorang anak, seorang adik...aku lebih diperlukan.. perjalanan dakwah harus aku teruskan. Rezki Allah melata dimuka bumi ini, bisa saja jenuh lebih dari mencukupi.
Aku mungkin sebenarnya tidak betah lagi di pentas ini, dengan permainan duniawi..yang sebenarnya keras menghambat aku dari terus berdansa lagi. Akan ku terus mendendang lagu, tari menari pada yang ingin mengetahui.. Begitulah aku seorang pujangga sepi. Perjalanan ini entah bila akan terhenti.. sehingga pentadbiran islam teguh berdiri, aku akan mengorak sahut seruan ilahi. Allahuakhbar!
Kata Rasulku, Muhammad, jiran yang menyenangkan memberi kesan yang elok pada ibadah, katanya juga kenderaan yang gagah sangat dianjurkan bila berdakwah, tempat kerja juga harus berdekatan supaya tidak memberi masalah. Segenap sudut aku kaji dan teliti, akhirnya aku dapati jawapan yang pasti.. Perjalanan aku teruskan lagi.. Dari Alam roh menuju ke Alam rahim tiba aku ke Alam dunia menunggu setapak lagi ke Alam Barzakh.Apa mungkin ia menjadi gaung neraka atau taman-taman syurga.?Aku berkira-kira sendiri lagi..Celakakah aku jika terus berirama di pentas ini. Ya! aku kian pasti, kerna Malam Pertama aku akan sendiri, berhimpit-himpit, tulang temulang bersilih ganti. Aku tidak sanggup lagi..

No comments:

Post a Comment