Pages

Wednesday, May 21, 2014

Cinta Agong antara Laut dan Sungai

Syariat pada syiar belum cukup mengukuhkan hakikat ketauhidan pada Allah. Bukan mudah membentuk ummah dengan hanya berpaksi atas nama satu.. Perjalanan dakwah harus digerakkan. Berulangkali aku nyatakan, menyampai, menyeru  juga perlu untuk menyatu..Usah jadikan wanita pemimpin dalam pengukuhan ummah. Perjuangan islam itu sungguh hebat.. tetapi kita tetap lemah tanpa pimpinan lelaki yang agong..

Kata guru, anak kecil yang tidak tahu diajar, orang dewasa yang tidak tahu perlu belajar.. tidak mengapa.. salah boleh dibetulkan, silap harus dimaafkan.. 

Bagaimana mungkin kita mengajar tauhid berlandaskan nafsu sedangkan cinta Allah itu tiadanya nafsu.. Pulang dan kembalikan pada yang mereka.. Allahuakhbar.

Keagongan Cinta ilahi itu tiada bertepi, amatlah rugi jika kita cuba menyatakan melalui cinta manusia.. Cinta itu satu, Itu benar sekali.. Tapi usah disamakan.. Cinta Allah dan cinta Manusia.. bodoh namanya.. kerna ia hanya akan mengundang kebencian.  

Mungkin kita masih belum faham bagaimana agong NYA cinta akan Allah itu.. Usah menyalahkan nafsu yang tiada. Usah dibuka nafsu yang di tutup. kerna Cinta Allah itu tak mungkin bisa diubah menjadi Cinta manusia yakni dunia. 

Sungai dikuala mungkin menyatu menuju ke laut.. laut yang asin tidak mungkin bercampur dengan ketawaran air yang mengalir deras tetapi tenang.

Namun keduanya menuju pada yang SATU.

No comments:

Post a Comment