Pages

Saturday, December 11, 2010

Proses nafsu ammarah


A-Ulama membersihkan hatinya, bermula dengan pengetahuan Feqah di susuli dengan usulluddin dan tauhid:

1.Membersihkan badannya, dengan mengikut segala peraturan Syariat,
2.Tariq dan Ibadat di dalam bab Fardu Ain dan Fardu Kifayah.
3.Kemudian barulah dia membersihkan hatinya.

Cara ini mengambil masa yang lama dan panjang walaupun dibuat dengan cara yang bersungguh-sungguh kerana ilmu Syariat itu sendiri terlalu luas dan banyak. Inilah yang diterap kan oleh umum masa kini, sehingga kadangkala terlupa perihal kenal akan Allah dek jangkamasa yang panjang. Pengukuhan akan Syariat penting agar tidak menjadi sombong dan gah pada pencipta yakni Allah.

B-Pembersihan jiwa pada Allah dgn rasa sebenar-benarnya takut pada Allah, untuk sampai kepada Allah dengan lebih cepat ialah mengaplikasikan cara yang dilakukan oleh para Anbiya dan para Aulia.

Pengosongan hati dan pembersihan jiwa agar terbuka mata hati. Denagn menghilangkan segala bisikan dan membuat tumpuan kepada Allah SWT, contohnya Nabi Muhammad SAW membersihkan hatinya dengan berkhalwat di gua Hira selama 5 tahun, selepas itu barulah baginda diangkat menjadi Rasul.

” Takut Tuhannya dengan erti kata takut yang sebenar-benarnya ialah menggunakan cara yang dilakukan oleh para Anbiya dan para Aulia”

Kesimpulan, selaras mengikut masa dan zaman, pengukuhan hati dan ibadah pada Allah haruslah dilakukan dengan bersama-sama tanpa menolak salah satu daripadanya, Fekah, Usulluddin dan Tauhid.        

Pendekatan yang digunakan oleh ahli-ahli sufi dan para Wali :

1. Mencari Guru Mursyid
2. Banyakkan berselawat, beristighfar, berzikir (dan lain-lain amalan yang diajar oleh guru)
3. Tumpuan media perasaan dan fikiran kepada Allah