Pages

Saturday, December 11, 2010

SELAWAT


Selawat adalah amalan yang sangat disukai oleh Allah Taala sehingga Allah Taala dan MalaikatNya juga berselawat ke atas RasulNya:

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا
(Al-Ahzab : 56)

Di dalam hadis Rasulullah juga ada menyatakan tentang kelebihan berselawat ini, iaitu:

” Orang yang paling mulia dan lebih utama, di sisiKu ialah pada hari Kiamat ialah orang paling banyak berselawat ke atasKu”(Imam Muhyiddin Abi Zakaria Yahya bin Syarafuddin An-Nawawi,T.TH:316)

Kelebihan-kelebihan berselawat:

1. Para Malaikat akan berselawat pula ke atas pembaca selawat itu dan Allah akan menurunkan
    rahmatNya.
2. Allah akan mengurniakan kekayaan seumur hidupnya.
3. Mereka yang berselawat 500 kali sehari, Insya Allah akan memperolehi kemenangan dan
    keselamatan selamanya.
4. Akan terhapus sifat marah dan terjauh dari bala bencana.
5. Menjadi kekasih kepada Kekasih Allah
6. Terhindar daripada mengalami kesukaran untuk mencapai sesuatu yang dihajati.
7. Mendapat rezeki yang berkat, berhasil hajatnya dan terlindung daripada bala bencana.
8. Mendapat syafaat di dunia dan di akhirat. ( Haji Johari Haji Alias, 2001: 46-48 )

Ada banyak lagi kelebihan selawat itu jika diamalkan secara ikhlas. Di sini jelas, selawat adalah salah satu kaedah yang telah Allah SWT ajar kepada kita untuk meyelesaikan kemelut nafsu Ammarah dan Lawwamah.

Nabi Adam AS, manusia pertama di dunia, juga menyelesaikan kemelutnya ketika dikeluarkan dari syurga, iaitu bertawassul dengan menggunakan nama Nabi Muhammad SAW.

Apabila Nabi Adam AS tercampak ke dunia, selama 40 tahun, baginda menangis memohon keampunan daripada Allah Taala. Setelah diketemukan semula baginda dengan isterinya Hawa, iaitu di Jabal Rahmah, Adam AS dibuka kasyafnya oleh Allah Taala untuk melihat kalimah:

لا إله إلا الله محمد رسول الله 


Perkataan ini dilihat oleh Nabi Adam AS tertera di tiang Arash syurga. Dengan menggunakan Kebesaran dan Keberkatan nama Nabi Muhammad SAW, Adam memohon keampunan daripada Allah SWT sambi mengucapkan dua kalimah syahadah ini. Allah Taala kemudiannya mengampunkan Nabi Adam AS.

Contoh lain ialah kisah Qabil dan Habil (anak Nabi Allah AS). Ketika Qabil yang telah membunuh saudara kandungnya Habil, sedang ditenggelamkan oleh Allah SWT hingga ke paras pinggang ke dalam tanah, tiba-tiba teringat dia akan pengalaman ayahnya iaitu Nabi Adam AS lalu Qabil bertawwasul dengan Kebesaran dan Keberkatan nama Nabi Muhammad SAW, sehingga azabnya diringankan daripada ditelankan bumi kepada dicampakkan sahaja di tengah-tengah padang pasir. ( Hj Abdul Al-Hadhi: 26-28 )