Pages

Saturday, December 11, 2010

Yakin dengan ALLAH




Yakin, Allah Taala tidak akan memahamkan kita, maksud sebenarnya sehingga Allah Taala menimbulkan rasa yakin di hati kita. Kejahilan kita ialah kita ingin memahami pengertian yakin itu dalam nafsu Ammarah dan Lawwamah. Itu gila namanya!. Selagi kita tidak fana’ nafsu kita yang dibangsakan haiwan itu, selagi itu kita jangan mimpilah memahami pengertian atau maksud yakin itu.







Yakin tidak boleh kita peroleh dengan angan-angan dan bakhil. Untuk mendapatkan keyakinan, kita kena tinggalkan atau buang hawa nafsu Ammarah dan Lawwamah kita. Contoh yakin kepada Allah dapat kita lihat pada watak Bilal.
Bilal tetap mengatakan ‘Ahad, Ahad’, sehingga hilang kesengsaraannya apabila dia diseksa oleh Ummayyah, kerana Bilal dapat merasa manisnya iman dan tingginya Keesaan Allah. Bilal tetap mengatakan ‘Ahad, Ahad’, walaupun di tengah panas. Mulutnya tetap menyebut ‘Ahad’, sehingga menghilangkan perasaan penderitaan pada jasad makanan cacingnya.

Bilal mendahulukan media keyakinan kepada Tuhan, mengatasi penderitaan jasad yang diseksa oleh Ummayyah. Bilal berkata ‘Ahad’ , seolah-olah berkata ‘Seksalah hai Ummayyah, kembali kepada syirik tidak sekali.’ Jasad Bilal hanya hamba, tetapi keyakinannya cukup tinggi. Inilah perjuangan kita iaitu mendapatkan keyakinan yang tinggi kepada Allah sebagaimana keyakinan Bilal.


Kita tidak akan dapat media keyakinan yang tinggi ini selagi kita duduk dengan orang yang berkecamuk kepala otaknya dengan nafsu Ammarah dan Lawwamah. Tuhan tidak akan memberikan taufik dan hidayah-Nya. Asuh diri kita dan proses jiwa kita daripada segala media-media kekufuran dan kesyirikan. Sungguh-sungguh kita yakin kepada Tuhan dan carilah dan kenallah Tuhan kita dengan mendalami ilmu-Nya iaitu syariat, tariqat, hakikat dan makrifat.

Carilah orang-orang Allah ( guru yang Mursyid) untuk membimbing kita ke jalan-Nya.

No comments:

Post a Comment