Pages

Thursday, January 23, 2014

Kasih si anak kecil

Semakin hari semakin bodoh rasanya diri.. seperti tiada apa, malah kosong rasanya di fikiran untuk di nukilkan di sini. Apa yang terlintas hanya Aku ada Allah! Itu pun ucapan dari seorang anak 10 tahun pada ayahanda tatkala ayahnya di caci oleh penduduk kampung.
Ceritanya begini..

Pakcik: "Ayah kamu tuh bodoh, kerja tak menentu, makan gaji hari.. sekejap jadi driver..sekejap keja kilang, gaji sikit pulak tuhh.."

Si Anak: "Tapi kami boleh makan nasi jugak mcm orang lain..", kata si anak sambil masam mukanya.

Pakcik:  "Sudah lah makan tak serupa orang, ko tu dah lah anak angkat ja..sbb tu bapak kau tak usaha lebih bagi ko senang.."

Si Anak: "Tapi abah kami jaga kami lebih dari pakcik jaga anak pakcik, abah kami ajar kami mengaji quran, ajar kami solat, ajar kami doa, bacakan kami kitab, anak orang lain pun abah kami ajar jugak.." kata anak kecil itu tidak mahu mengalah sambil disokong kakak nya.

Pakcik: "Sapa kata aku tak jaga anak aku?.anak aku pergi sekolah aku hantar, aku bagi duit..ko naik basikal.. Aku kaya dari bapak ko, tak la makan ikan kembung hari-hari.." org tua itu terus membodohkan diri di hadapan anak kecil.

Si Anak: "Sebab tu anak pakcik gemuk..hahahhaa" anak-anak itu ketawa bederai".

Pakcik: "Sudah lah bapak ko tuh yang bodoh, bapak ko tu kutip jer korang berdua".

Si Anak: "Abah kami bodoh tak per.. Abah kami ada Allah, kami pun ada Allah.." anak-anak berdua itu terus berlari meninggalkan pakcik tua terkebil-kebil".

Di rumah, anak kecil menceritakan apa yang terjadi siang hari tadi pada ayahnya..ayahnya hanya tersenyum..Tiada apa yang perlu di jawab, semuanya sudah di jelaskan sendiri oleh si anak pada orang kampung yang seringkali memperlekehkannya. Sedari kecil, anak-anak ini sering di caci kerna status anak angkat sehinggakan jiwa mereka menjadi kental menerima segala tohmahan.
Usai solat bejamaah malam itu, si anak tiba-tiba menangis mengucapkan terima kasih pada si ayah kerna sudi menjaga mereka, membela mereka lebih dari bapa-bapa kawan mereka yang lain.

 "Abah abg mintak maaf tak leh bela abah siang tadi bila pakcik tu kata kat abah.. abg tau abah sayang kitaorang, makasih abah jaga kitaorang..cikgu dgn kawan abg selalu kata abah hebat.. ",
teresak-esak anak itu menangis kerna merasakan tidak cukup hebat membela ayahnya dihadapan orang kampong bebanding jasa si ayah menjaga mereka sedari kecil..

"Abang, bila abang dah besar, abah mungkin dah tak ada kat dunia ni lagi.. abang kan ada Allah..Abang mintaklah doa pada Allah supaya Allah bela abah kat alam akhirat nanti, itu pembelaan yang terbaik yang abah nak. Sesiapa jua di dunia ni bukan siapa-siapa lagi bila mati kelak, semuanya akan berseorangan, abang jangan risau lagi.. anak abah juga hebat",
Pujuk Si Ayah memahami perasaan hiba seorang anak yang sedar dia hanya menumpang kasih..




No comments:

Post a Comment