Pages

Tuesday, November 6, 2012

Ilmu Rahsia

Di kala rasullullah diuji Allah kesorangan setelah kematian Abu Thalib disusuli kematian Khadijah kesayangan baginda, baginda terus menghadapi tekanan yang hebat dari musyrikin mekah hingga memaksa baginda keluar dari mekah ke Thaif..
Namun dengan sabar rasullullah terus berdakwah walaupun dilempari dengan batu hingga melukai baginda.
kesabaran dimiliki rasul Allah ini membawa kembali baginda ke bumi Mekah untuk berdakwah bersama Zaid bin Haritsah dibawah perlindungan Allah juga bantuan tokoh Quraisy Al-Math'am bin 'Ady, dan kembali menyeru Mengesakan Allah dan beribadah kepadaNya seperti sebelum diusir..
Penderitaan demi penderitaan dihadapi baginda dalam urusan berdakwah.. tanpa lelah, malu akan cacian, tiada rintihan dan keluhan..
Perintah dan kasih sayang Allah dibawa dalam menghadapi tekanan sepanjang berdakwah.. Setiap Wahyu di terima baginda menjadi kekuatan menghadapi ujian yang tiada taranya.

"Dan besabarlah dalam menunggu ketetapan Rabbmu, maka sesungguhnya kamu berada dalam penglihatan Kami, dan bertasbihlah memuji Rabbmu ketika kamu bangun berdiri, dan bertasbihlah kepadaNYa pada beberapa saat di malam hari dan di waktu terbenam bintang-bintang (di waktu fajar)." 
ATH-THUR 48-49

Dapatkah kita khalifah kecil ini menerima secebis ujian dengan redha dan cuba kita membayangkan apa telah di lalui baginda  dahulu untuk kesenangan kita membawa islam sekarang. seterusnya membantu membentuk keperibadian mulia persis baginda.. SABAR... ialah ILMU terhebat yang senang dicari tetapi PAYAH DIMILIKI...! Dengan adanya ilmu ini , kita pastinya dapat merasai manisnya kasih sayang Allah  itu.. tetapi harus diingat, apa jua ilmu tentu nya ada kaedah pengamalannya..